Tanca Tanca

Glossari d’Habitatge

Aquí trobaràs informació sobre tots els temes relacionats amb l’habitatge de Barcelona

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Acord de comunitat

Acta de la reunió de la comunitat de propietaris en què s'aprova fer obres.

Acte jurídic documentat

Document de caràcter jurídic sobre el qual s'aplica un impost.

Administrador de finques

Persona encarregada d'administrar immobles, tant comunitats de propietaris com finques d'un sol propietari en règim d'arrendament.

AEDE

Ajuda estatal directa al pagament de l'entrada d'un habitatge.

Amortització

Pagament que es fa per tornar un préstec.

Amortització anticipada

Possibilitat de retornar el préstec —totalment o parcialment— abans del temps pactat. Cal saber si l'entitat de crèdit reconeix aquesta possibilitat i en quines condicions —si estableix una quantitat mínima i l'import de les comissions—.En general, s'acostuma a cobrar un percentatge sobre la quantitat amortitzada anticipadament, per compensar el crebant financer que implica l'alteració del calendari d'amortització pactat.

API

Agent de la propietat immobiliària. Professional titulat que fa de mitjancer per facilitar que les parts interessades acabin subscrivint el contracte immobiliari que se li ha encomanat, sigui d'arrendament, de compravenda o altres contractes afins. Acostuma a cobrar un percentatge sobre el preu de la venda com a contraprestació o comissió.

Arbitratge de consum

Mitjà pel qual es poden resoldre de manera no judicial els conflictes entre dues parts. Cal que aquestes, però, se sotmetin voluntàriament a l'arbitratge. Les resolucions arbitrals tenen valor judicial.

Arbitri municipal de plusvàlua

Antiga denominació de l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys.

Arrendador

Propietari, persona que lloga un pis.

Arrendament

Lloguer d'un habitatge a la persona que signa el contracte d'arrendament i les persones que hi conviuen.

Arrendatari

Llogater, persona que signa el contracte d'arrendament i ocupa l'habitatge llogat.

Arres

Diners que equivalen a una part del preu de l'habitatge i que el futur comprador lliura al venedor com a garantia que el comprarà en un període de temps determinat. Si s'exhaureix el termini, el comprador perd les arres. Si el venedor no respecta el període acordat i ven l'habitatge a una altra persona, ha de pagar el doble a qui havia lliurat les arres. Si l'operació es tanca, les arres es consideren un pagament a compte.

Assegurança d'amortització

Dissenyada per als titulars de préstecs hipotecaris; en garanteix l'amortització en cas de mort o invalidesa del titular o els titulars. No és obligatori contractar-la, però és convenient fer-ho quan es formalitza un préstec hipotecari.

Assegurança d'incendis

És obligatori contractar-la sobre l'habitatge objecte d'un préstec, d'acord amb la legislació vigent. A l'hora d'obtenir el crèdit hipotecari, de fet, es facilita una assegurança d'incendis a mida, i el nou habitatge queda cobert en cas d'incendi, caiguda de llamp, explosió, desembargament, mesures adoptades per l'autoritat, riscs extraordinaris i catàstrofes…

Assegurança de caució

Garanteix el cobrament de l'import pactat en el contracte de lloguer durant el temps que s'hagi estipulat en el contracte de l'assegurança.

Assegurança multirisc

Garanteix el cobrament dels desperfectes que afecten un habitatge.

Autopromotor

Persona que es construeix un habitatge perquè és propietari d'un solar d'ús residencial. Ha de complir alguns requisits: contractar un arquitecte que redacti el projecte tècnic i dirigeixi l'obra; sol·licitar una llicència d'obres a l'Ajuntament; pagar els impostos corresponents; signar un contracte d'obres en què s'incloguin terminis, materials i preus amb un contractista; signar, davant de notari, l'escriptura d'obra nova al final de la construcció; i, finalment, inscriure l'habitatge en el Registre de la Propietat.

Autorització

Document en què el propietari autoritza el llogater a fer obres a l'interior de l'habitatge.

Aval

Garantia d'una tercera persona que assegura el pagament del préstec en cas que no ho faci el titular. És una garantia personal, lligada a la relació personal de l'avalador amb el titular del préstec. Si és un lloguer, el propietari pot demanar l’aval a més de la fiança.

Tancar glossari

Les oficines de l’habitatge només atenen presencialment amb cita prèvia, així que consulteu aquí el servei “Habitatge et truca” per rebre l’atenció personalitzada més adequada. També, si necessiteu atenció sobre drets energètics demaneu cita prèvia amb un punt d’assessorament energètic (PAE) clicant aquí D’altra banda, si viviu en un habitatge públic de l'IMHAB podeu consultar les vies de contacte, gestió i tramitació aquí.

Vista d'uns edificis de la ciutat

La Secretaria de l’Agenda Urbana i Territori del Departament de Territori i Sostenibilitat, a través de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya (AHC), ha obert la convocatòria perquè les comunitats de propietaris puguin accedir a una nova línia de crèdit per finançar les inversions en rehabilitació, eficiència energètica i accessibilitat.

 

Afrontar obres de major abast i cost amb facilitat

L’Agència de l’Habitatge de Catalunya i l’Institut Català de Finances han posat en marxa una nova línia de préstecs per finançar les obres de rehabilitació d’edificis  que es facin des de les comunitats de propietaris durant l’any 2020.

L'import total d'aquesta línia de préstecs és de 10 milions d'euros, dels quals cinc milions d'euros a càrrec de l'Institut Català de Finances (ICF) i cinc milions d'euros a càrrec de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya (AHC). El 12% de la dotació d'aquesta convocatòria es destinarà a la ciutat de Barcelona.

Aquesta nova línia d’ajut té per objectiu estimular les comunitats de propietaris perquè inverteixin en rehabilitació, eficiència energètica i accessibilitat. Amb aquest préstec, la comunitat disposarà d’una quantitat de diners per dur a terme les obres i és la que respondrà al crèdit, de manera que cada propietari serà el responsable de la seva quota corresponent davant de la comunitat, i aquesta, davant l’Institut Català de Finances.

Entre altres condicions, s’estableixen uns imports mínims de 30.000€ per comunitat i màxims de 20.000€ per habitatge de la comunitat. Les bases estableixen un interès del 2% fix, amb un termini màxim d'amortització de 15 anys. L’import específic de cada préstec s’indicarà a la resolució atorgada per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.

 

Vols saber com sol·licitar aquests els ajuts en forma de préstecs?

En aquests desplegables podràs trobar els requisits generals i les especificacions pertinents. Si tens qualsevol dubte et pots adreçar a qualsevol de les Oficines de l'Habitatge de Barcelona a través del servei Habitatge et truca.

Qui pot demanar l’ajut?

Es pot demanar l’ajut per a la rehabilitació d’edificis per a fer les següents actuacions:

  1. Obres de rehabilitació relacionades amb l’estat de conservació de l’edifici.
  2. Obres de millora de l’eficiència energètica i la sostenibilitat de l’edifici
  3. Obres de millora de la seguretat d’utilització i accessibilitat per adequar els edificis i els accessos als habitatges i locals de l’edifici a la normativa vigent.

L’import mínim del préstec ha de ser igual o superior als 30.000€ per comunitat i no pot sobrepassar el màxim de 20.000€ per habitatge de la comunitat.

En el supòsit en què s’hagi sol·licitat l’ajut en forma de préstec, a l’empara de la Resolució TES/127/2020, de 22 de gener, per la qual s'aproven les bases reguladores per a l'accés, en règim de concurrència pública no competitiva, a ajuts en forma de préstecs a comunitats de propietaris, per al finançament d'obres de rehabilitació d'edificis d'habitatges, (DOGC. 8050, de 27-01-2020), pel conjunt de totes les actuacions, l’import de la subvenció total que es pugui concedir, es reduirà en un 50%, i s'aplicarà a l'amortització anticipada del préstec, d’acord amb el que estableix la Base 10.1 i) de la Resolució TES/127/2020 abans esmentada.

El pressupost protegible per a les obres de rehabilitació està constituït per:

  • Pressupost d’execució material, més les despeses generals i el benefici industrial de l’oferta de l’empresa que s’ha escollit per dur a terme les obres.
  • Els honoraris dels professionals que intervenen en el procés d'execució d'obra.
  • Les despeses derivades de la tramitació administrativa i altres despeses generals similars de gestió, sempre que totes aquestes despeses estiguin degudament justificades.
  • L'impost sobre el valor afegit (IVA).

Quins són els requisits?

  • Per accedir a aquests préstecs, les comunitats de propietaris han de ser solvents. Han d’acreditar un índex de morositat igual o i inferior al 5%. Excepcionalment es podran valorar operacions per a comunitats amb morositat de fins al 8%.
  • El 70% de la superfície de l’edifici sobre rasant ha d’estar destinada a habitatge. S’exclou la planta baixa en cas que tingui un ús diferent del d’habitatge.
  • Com a mínim, el 50% dels habitatges de l'edifici han de constituir el domicili habitual i permanent dels seus propietaris o arrendataris.
  • Disposar de l’Informe d’Avaluació de l’Edifici (IAE), que ha de contenir l’Informe de la Inspecció Tècnica de l’Edifici (IITE), el Certificat d’Eficiència Energètica (CEE) i l’Etiqueta de qualificació energètica (EE). Els edificis han de disposar d’aquests documents amb caràcter obligatori i prèviament a la sol·licitud de l’ajut.
  • Que l’edifici tingui seguretat estructural o l’aconsegueixi mitjançant el procés de rehabilitació.

Com se sol·licita l’ajut?

Les sol·licituds per optar a aquest ajut s’ha de presentar i formalitzar telemàticament per mitjà del formulari disponible al web de l’Institut Català de Finances. Es resoldran per ordre d’entrada i fins a l’exhauriment del pressupost. Han d’anar acompanyades de la següent documentació:

Documentació jurídico-administrativa

  • Informació del número del CIF de la comunitat de propietaris.
  • Estatuts de la comunitat de propietaris i document constitutiu del règim de propietat horitzontal de l'edifici.
  • Certificat de l'acta o acord de la comunitat de propietaris, segons model normalitzat per l'AHC, que es pot obtenir al portal de Tràmits gencat, emès pel secretari o secretària que haurà de contenir:
    • L'autorització de la sol·licitud del préstec (import, entitat finançadora i termini).
    • L'autorització de la inversió per al tipus d'obres de rehabilitació que serà la finalitat del finançament.
    • La designació de la persona que haurà de signar l'operació de préstec i autoritzar-lo perquè actuï en nom i en representació de la comunitat de propietaris.
  • L'annex al certificat de l'acta o a l'acord amb la relació de persones propietàries o llogateres segons model normalitzat per l'AHC, que es pot obtenir al portal de Tràmits gencat, que pertanyen a la comunitat de propietaris que participen en la sol·licitud del préstec i coeficient de participació, de la que en podran quedar exclosos els locals, per acord de la comunitat de propietaris.
  • La persona designada com a representant de la comunitat de propietaris haurà d'emplenar i signar una declaració responsable, amb les dades personals corresponents, segons model de l'ICF, que es pot obtenir al web www.icf.cat.
  • Informació del numero del DNI o NIE vigent del representant designat per a la signatura del préstec.
  • Domiciliació bancària: document SEPA complimentat segons model ICF que es pot obtenir a www.icf.cat.
  • Certificat del president o administrador de la comunitat de propietaris que haurà d'acreditar que les quotes impagades, com a mínim en el darrer exercici complert, representen menys del 5% del total de les quotes girades a cobrament en aquest exercici respecte de les entitats que participin en la despesa per la qual se sol·licita el préstec.

Documentació tècnica

  • Informació de les dades relatives a la inspecció tècnica prèvia dels documents descrits a la base 4.2 (IITE+CCE+EE).
  • Projecte bàsic i executiu de les obres de rehabilitació. En el cas que les actuacions no exigeixin projecte, es justificarà mitjançant una memòria tècnica, documents que s'hauran de redactar i signar per tècnic o tècnica competent.
  • Oferta del pressupost de les obres de rehabilitació per part de l'empresa designada per realitzar-les.
  • Llicència municipal de les obres o justificació de la seva sol·licitud. 

 

Un cop es desemborsi el préstec i comencin les obres caldrà presentar la següent documentació:

  • Comunicat d'inici de les obres de rehabilitació, segons model normalitzat que es pot obtenir al portal Tràmits gencat.
  • Certificat o acta d'inici de les obres, signat per personal tècnic competent, segons el model oficial dels col·legis professionals respectius.
  • Llicència municipal de les obres o autoritzacions municipal i, si s'escau, les pròrrogues concedides. El permís de les obres ha d'estar vigent durant tota l'execució de les obres.
  • Pressupost de contracte de la empresa (o les empreses) que ha d'executar les obres, degudament signat per l'empresa i la comunitat de propietaris.

 

En la fase final de disposició del préstec i justificació de les obres caldrà aportar nova documentació, amb:

  • Certificat justificatiu del cost de les obres realitzades.
  • Comunicat de finalització de les obres de rehabilitació, segons model normalitzat que es pot obtenir al portat de Tràmits gencat.
  • Certificat de finalització de les obres i els annexos A i B, signats pel personal tècnic competent, segons model oficials dels col·legis professionals respectius.
  • Documentació específica segons els tipus d'obres realitzades, detallada a la convocatòria corresponent.

Quins són els terminis per sol·licitar l’ajut?

El termini per presentar la sol·licitud s’acaba el 15 de novembre de 2020. 

El termini es pot acabar abans en cas que s’exhaureixi la dotació pressupostària assignada a aquesta convocatòria. En cas que a la data de finalització no s’hagi exhaurit la dotació pressupostària, es podrà prorrogar el termini de presentació de sol·licituds. 

Més informació

Si tens qualsevol dubte et pots adreçar a qualsevol de les Oficines de l'Habitatge de Barcelona a través del servei Habitatge et truca.