Estat: ACTIU
Destinataris: Persones i Unitats de Convivència que compleixin amb els requisits de renda establerts.
Administració que atorga la bonificació: Govern d’Espanya
Fitxa de la bonificació
Una bonificació per a protegir els consumidors més vulnerables
El bo social és un descompte que s’aplica a la factura de l’electricitat. Està regulat pel Govern d'Espanya i té per objectiu protegir aquells consumidors amb un llindar de renda baix i/o amb altres vulnerabilitats.
Es tracta d’un descompte que pot ser del 25% o del 40% en funció de la situació econòmica del consumidor.
Enllaços relacionats
- Reial Decret 897/2017, de 6 d'octubre, pel qual es regula la figura del consumidor vulnerable i el bo social
- Reial decret llei 30/2020, de 29 de setembre, de mesures socials en defensa de l'ocupació
- Reial decret llei 15/2018, de 5 d'octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors
- Taula de comercialitzadores de mercat regulat a Catalunya que disposen de bo social
- Més informació sobre el bo social (pàgina web del Govern d'Espanya)
- Els Punts d’Assessorament Energètic
- Reial Decret-Llei 6/2022, del 29 de març, pel qual s’adopten mesures urgents al marc del Pla Nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna
Has de sol·licitar l’ajut del bo social?
En aquests desplegables t’expliquem els passos i els documents que necessites per a tramitar-ho.
Qui ho pot demanar?
La gestió del bo social l’ha de sol·licitar la persona titular del contracte del subministrament elèctric. Caldrà que el contracte sigui amb una de les comercialitzadores de mercat regulat. Les empreses que disposen del bo social a Catalunya són:
- Energía XXI Comercialitzadora de Referencia, S.A. (Grup Endesa)
- Comercialitzadora Regulada, Gas&Power, S.A. (Grup Naturgy)
- Curenergia Comercializador de Último Recurso, S.A.U. (Grup Iberdrola)
- Baser Comercializadora de Referencia, S.A.
- Régsiti Comercializadora Regulada, S.L.U.
- Comercializador de Referencia Energético, S.L.U. (Grup CHC)
- Teramelcor, S.L.
- Energía Ceuta XXI Comercializadora de Referencia, S.A.
En cas que no sigueu titulars del vostre contracte d’electricitat o el contracte no el tingueu amb cap de les companyies del mercat regulat es poden sol·licitar aquests tràmits al mateix moment de sol·licitar la bonificació. El canvi serà automàtic i gratuït amb l’aplicació del bo social.
Quins són els requisits?
Per beneficiar-se del bo social la persona consumidora ha de complir el següents requisits generals:
- Tenir contractada una potència igual o inferior a 10kW i que sigui contracte domèstic.
- Estar acollit a una de les modalitats de tarifa de Preu Voluntari per al Petit Consumidor (PVPC).
- Estar empadronat a l’habitatge que rep el subministrament.
Els ingressos són determinants per a què es declari una situació de vulnerabilitat i per fixar el tipus de descompte. La referència és l’IPREM, l’indicador públic de renda d’efectes múltiples de l’Estat. Consulteu l’IPREM aquí. En funció d’aquest indicador es considerarà la persona o Unitat de Conviviència (UC) com a consumidor vulnerable (accedint al 35%* de descompte) o consumidor vulnerable sever (50%* de descompte).
* Aquests descomptes entraran en vigor a partir de l’1 de gener de 2026. Durant el 2025 els descomptes que s’aplicaran son els següents:
- Des de l’1 de gener de 2025 i fins el 30 de juny de 2025, els descomptes corresponents seran del 50% per al consumidor vulnerable i del 65% per al consumidor vulnerable sever.
- Des de l’1 de juliol de 2025 i fins el 31 de desembre de 2025, els descomptes corresponents seran del 42,5% per al consumidor vulnerable i del 57.5% per al consumidor vulnerable sever.
Com saber si soc consumidor vulnerable?
Unitat de Convivència (UC) fins a 2n grau de consanguinitat: per fer el càlcul del llindar sempre es parteix de la persona sola: 1.5 vegades IPREM de 14 pagues (12.159,42€). Quan la UC està formada per més persones a part del sol·licitant, s’incrementarà el llindar amb les següents quantitats:
- 0,3 vegades l’IPREM per cada membre addicional major d’edat de la UC.
- 0,5 vegades l’IPREM per cada menor d’edat de la UC.
En les sol·licituds del bo social per col·lectiu de renda, els llindars s’incrementen en 1 vegada IPREM si es compleix alguna Circumstància Especial. (S’entenen per Circumstàncies Especials quan el consumidor o un dels membres de la UC té una discapacitat reconeguda igual o superior al 33%; acredita la condició de víctima de violència de gènere; té una condició de víctima de terrorisme; o es troba en situació de dependència reconeguda de grau II o III, o es troba en situació de dependència energètica.)
Famílies nombroses: totes sense excepció.
Pensionistes: quan tots els membres de la UC perceben la pensió mínima (jubilats, persones amb invalidesa permanent, etc.) i no percebin altres ingressos que superin els 500 euros.
Persones o membres de la Unitat de Convivència que percebin l’Ingrés Mínim Vital.
El govern de l’estat es l’encarregat d’actualitzar anualment el valor del IPREM (Indicador Públic de Renda d’efectes Múltiples), per tant hem de fer servir sempre el valor de l’IPREM que estigui vigent.
Com saber si soc consumidor vulnerable sever?
Persones o Unitat de Convivència (UC) fins a 2n grau de consanguinitat*: amb una renda igual o inferior al 50% d’allò requerit als consumidors vulnerables (25% de descompte).
Els perceptors de l'ingrés mínim vital poden sol·licitar el bo social per col·lectiu de renda autoritzant-ho al formulari de la sol·licitud.
*Increment del llindar en 0,5 vegades l’IPREM si es compleix alguna Circumstància Especial. (S’entenen per Circumstàncies Especials quan el consumidor o un dels membres de la UC té una discapacitat reconeguda igual o superior al 33%; acredita la condició de víctima de violència de gènere; té una condició de víctima de terrorisme; o es troba en situació de dependència reconeguda de grau II o III, o es troba en situació de dependència energètica.)
Famílies nombroses: amb una renda igual o inferior a 2 vegades l’IPREM (16.212,56€/any).
Pensionistes: quan tots els membres de la UC perceben la pensió mínima (jubilats, persones amb invalidesa permanent, etc.) i que tingui una renda anual igual o inferior a 1 vegada l'IPREM.
El govern de l’estat es l’encarregat d’actualitzar anualment el valor del IPREM (Indicador Públic de Renda d’efectes Múltiples), per tant hem de fer servir sempre el valor de l’IPREM que estigui vigent.
Com es pot tramitar la sol·licitud?
Els tràmits per sol·licitar el bo social cal fer-los directament amb la comercialitzadora de referència. Es poden fer per diferents vies:
- Telemàticament, a través dels formularis online.
- Per correu electrònic, adjuntant una còpia de la sol·licitud i la documentació requerida.
- Presencialment, omplint la sol·licitud i presentant tota la documentació requerida a l’oficina més propera.
- Per correu postal, omplint el formulari en paper i enviant-lo amb la documentació sol·licitada a l’adreça de l’empresa comercialitzadora.
Podeu consultar les comercialitzadores de mercat regulat a Catalunya que disposen del bo social i les seves dades de contacte a l’enllaç al formulari fent clic aquí.

Quina documentació cal presentar?
- Sol·licitud complimentada del bo social: disponible a les oficines de la companyia o a la seva pàgina web (veure taula). Ha d’estar signada per tots els membres majors de 14 anys de la Unitat de Convivència.
- Factura de l'electricitat.
- DNI de la persona titular.
- DNI de tots els membres majors de 14 anys, si s’escau.
- En cas de Unitats de Convivència es pot acreditar la situació amb: Llibre de família o Certificat/s de naixements i/o Certificat/s de matrimoni emès pel Registre Civil o autoritat competent o Fe de vida i estat per cada membre de la unitat.
En cas de persones soles que no disposen de llibre de família, es pot acreditar la situació amb el document de Fe de vida del Registre Civil o presentant la Declaració Responsable relativa a l’estat civil del sol·licitant.
En cas que la persona interessada no es pugui desplaçar al Registre Civil, una altra persona podrà fer la sol·licitud. Aquesta haurà d'acreditar la seva identitat amb el document oportú (DNI, NIE o passaport); haurà d'aportar en tot cas l'original, una còpia del document d'identitat de la persona interessada i un certificat mèdic. El certificat mèdic haurà de tenir una antiguitat màxima de 15 dies naturals, el certificat mèdic ha de tenir data, segell i signatura del metge. - Títol de família nombrosa, si s’escau.
- Certificat d’empadronament de la persona titular. En cas que aquesta formi part d’una Unitat de Convivència caldrà presentar el certificat conjunt o individual de tots els membres de la Unitat de Convivència. Podeu demanar el document o empadronar-vos a les Oficines d’Atenció al Ciutadà. Cal demanar cita prèvia trucant al 010 o per Internet fent clic aquí.
- Certificat de circumstàncies especials, si s’escau. El podreu sol·licitar al Punt d’Assessorament Energètic del teu districte.
S’entenen per Circumstàncies Especials quan el consumidor o un dels membres de la UC té una discapacitat reconeguda igual o superior al 33%; acredita la condició de víctima de violència de gènere; té una condició de víctima de terrorisme; o es troba en situació de dependència reconeguda de grau II o III, o es troba en situació de dependència energètica. En cas d’estar en situació de dependència energètica caldrà presentar el certificat mèdic corresponent que ho acrediti. - Persona o membre/s de la Unitat de Convivència perceptor/es del Ingrés Mínim Vital: Certificat de percepció del Ingrés Mínim Vital emès per l’Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS).
- Parelles de fet: Certificat que acrediti la seva inscripció com a parella de fet i/o resolució judicial o administrativa emès pel Registre Civil o autoritat competent.
- En el cas de famílies monoparentals amb un menor d’edat caldrà presentar el llibre de família i el certificat del padró.
Quina vigència té el bo social?
El bo social s’aplica a partir de la factura següent després d’haver-lo sol·licitat, o bé, s’aplica immediatament a la posterior factura si aquesta arriba en menys de 15 dies des de la sol·licitud.
Tots els bons socials que es sol·licitin tenen una vigència de dos anys. Un mes abans de la data de finalització del bo social es farà una comprovació automàtica per verificar que es segueixen complint requisits. En cas afirmatiu, la renovació s’efectua automàticament.
En el cas de famílies nombroses aquestes gaudiran del bo social fins a la vigència del títol.
Com cal renovar el bo social?
El bo social té algunes excepcions que impedeixen la renovació automàtica:
- Si s’han produït canvis en els ingressos o bé en la unitat de convivència.
- Si s’ha caducat el títol de família nombrosa.
- Algun dels menors d’edat passa ser igual o major de 14 anys i no va donar el seu consentiment signant la sol·licitud del bo social.
En aquests casos caldrà aportar novament tota la documentació necessària requerida per a la sol·licitud del bo social.
Més informació
Amb el bo social també tenim dret al bo tèrmic:
- El Bo Tèrmic es una subvenció estatal de pagament únic.
- Per accedir a aquesta bonificació caldrà tenir aplicat, abans del 31 de desembre, el bo social elèctric.
- Aquest import serveix per cobrir les despeses econòmiques de CLIMATITZACIÓ. No importa quin es el sistema que es faci servir (gas, elèctric, gasoil...).
- Aquesta subvenció s'abonarà durant l'any següent.
La llum, l’aigua i el gas són un dret bàsic i tothom hi té garantit l’accés. Així ho recull la llei, que prohibeix a les companyies tallar el subministrament a les llars vulnerables i les obliga a mantenir el servei mentre duri la situació de dificultat econòmica. Si no et pots permetre mantenir una temperatura adequada a casa o usar l’aigua corrent, contacta amb un dels Punts d’Assessorament Energètic, un servei de l'Ajuntament de Barcelona.
Vols estar al dia de les novetats d'habitatge?
Subscriu-te al butlletí d'actualitat per estar al dia de les novetats, els projectes i les accions orientades al foment del dret a un habitatge digne per a tothom.