La conversió d’un entorn industrial en un barri ple de vida veïnal avança. A la Marina del Prat Vermell s’hi estan construint diferents promocions d’habitatge públic, equipaments i un gran pulmó verd, el parc de les Tretze Roses, que estarà enllestit a partir de la tardor. També hi ha previstes actuacions per millorar la connectivitat del barri amb altres barris del districte de Sants-Montjuïc, amb la Zona Franca i amb l’Hospitalet de Llobregat.
Les actuacions principals que s’estan realitzant a la Marina del Prat Vermell són les següents.
Habitatge
En una àrea de 75 hectàrees s’hi construiran 12.000 habitatges, dels quals 6.246 seran protegits. Actualment hi ha tres promocions en marxa: dues en què les obres estan a punt d’acabar-se (Cal Cisó, 49-59, i Ulldecona, 2-10) i una en construcció (Acer, 10). Aquests nous edificis s’afegiran a les sis promocions que ja s’han construït, amb un total de 200 habitatges, 136 dels quals són de titularitat pública.
Equipaments
Actualment estan en funcionament l’IES Mare de Déu de la Mercè, el Centre Residencial Esclat, la Casa de la Pagesia i una comissaria dels Mossos d’Esquadra. A aquests equipaments s’hi afegirà una escola bressol municipal, amb una capacitat per a entre 100 i 150 infants, un centre d’assistència primària, un institut escola, un centre de dinamització d’infants i adolescents i una oficina de promoció econòmica.
Espais verds
A la tardor s’acabaran les obres del pulmó verd del barri, el parc de les Tretze Roses, un gran espai de més de 2 hectàrees amb zones d’estada i de joc i més de 200 arbres. El parc tindrà diverses zones diferenciades però connectades entre elles. Hi haurà un prat petit per a l’estada i el joc, amb un pendent suau que facilitarà la celebració d’espectacles infantils i altres activitats. El projecte preveu un segon prat més gran, definit per dos murs vegetals, que funcionarà com a dipòsit de filtració de les aigües pluvials.
Infraestructures i urbanisme
S’ha acabat la urbanització de carrers i espais verds del sector 10, limitat pels carrers d’Ulldecona, Cal Cisó, Motors i Ascó i el passeig de la Zona Franca, i hi ha obres en marxa als carrers del Ferro, el Foc, el Cobalt i el Plom.
Pel que fa a les infraestructures, la Marina del Prat Vermell en tindrà dues d’ambientals per estalviar aigua i energia. D’una banda, el barri estalviarà un 20% d’energia gràcies a una xarxa de climatització centralitzada i la generació d’energies renovables als edificis i espais públics. De l’altra, una xarxa d’aigua freàtica i sistemes de drenatge urbà permetrà reduir en més d’un 25% el consum d’aigua potable.
Connexió amb altres barris
A la tardor s’acabaran els treballs d’urbanització del parc entre Can Clos i la Marina. Serà un parc urbà amb zones d’estada i de joc que connectarà la part alta de Can Clos amb el barri i millorarà la integració amb la muntanya de Montjuïc.
Després d’un procés participatiu, s’està definint el projecte per remodelar el passeig de la Zona Franca per convertir-lo en un eix cívic amb més espai per als vianants i que promogui la mobilitat sostenible. Un nou carril bici i carril bus unirà la Marina del Prat Vermell i la Zona Franca amb Ciutat Vella i el centre de la ciutat.