Durant l’any 2023 s’han atès 35.902 persones als punts d’assessorament energètic (PAE), el servei municipal de detecció i reducció de la pobresa energètica i la millora de l’eficiència de les llars de les persones vulnerables. És la xifra més alta des del 2016, quan es va crear aquest servei.
Des de la creació dels punts d’assessorament energètic per garantir l’aplicació de la Llei 24/2015 i protegir els drets energètics del veïnat, s’hi han atès un total de 222.027 persones. Així mateix, des de l’inici del servei, finançat al 100% per l’Ajuntament i gestionat a través d’entitats especialitzades, s’hi han atès 87.350 llars (més de 14.600 el 2023) i s’han aturat 167.233 talls de subministraments bàsics a la ciutat (44.449 només el 2023).
Els PAE són punts d’atenció per a les llars vulnerables energèticament que no poden mantenir una temperatura adequada, que tenen endarreriments en pagaments de factures de subministraments i registren problemes estructurals de l’habitatge. El servei s’adreça a tota la població de Barcelona, però sobretot a les persones que pateixen pobresa energètica i en els casos en què hi ha algun indicador de vulnerabilitat. En concret, entre el 2017 i el 2023 el 40% de les persones usuàries dels PAE no podien mantenir una temperatura adequada a la llar, el 23% presentaven retards en els pagaments, l’11% tenien goteres o humitats a casa, el 13% presentaven malalties respiratòries i el 7% eren famílies monoparentals.