Tanca Tanca

Glossari d’Habitatge

Aquí trobaràs informació sobre tots els temes relacionats amb l’habitatge de Barcelona

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Acord de comunitat

Acta de la reunió de la comunitat de propietaris en què s'aprova fer obres.

Acte jurídic documentat

Document de caràcter jurídic sobre el qual s'aplica un impost.

Administrador de finques

Persona encarregada d'administrar immobles, tant comunitats de propietaris com finques d'un sol propietari en règim d'arrendament.

AEDE

Ajuda estatal directa al pagament de l'entrada d'un habitatge.

Amortització

Pagament que es fa per tornar un préstec.

Amortització anticipada

Possibilitat de retornar el préstec —totalment o parcialment— abans del temps pactat. Cal saber si l'entitat de crèdit reconeix aquesta possibilitat i en quines condicions —si estableix una quantitat mínima i l'import de les comissions—.En general, s'acostuma a cobrar un percentatge sobre la quantitat amortitzada anticipadament, per compensar el crebant financer que implica l'alteració del calendari d'amortització pactat.

API

Agent de la propietat immobiliària. Professional titulat que fa de mitjancer per facilitar que les parts interessades acabin subscrivint el contracte immobiliari que se li ha encomanat, sigui d'arrendament, de compravenda o altres contractes afins. Acostuma a cobrar un percentatge sobre el preu de la venda com a contraprestació o comissió.

Arbitratge de consum

Mitjà pel qual es poden resoldre de manera no judicial els conflictes entre dues parts. Cal que aquestes, però, se sotmetin voluntàriament a l'arbitratge. Les resolucions arbitrals tenen valor judicial.

Arbitri municipal de plusvàlua

Antiga denominació de l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys.

Arrendador

Propietari, persona que lloga un pis.

Arrendament

Lloguer d'un habitatge a la persona que signa el contracte d'arrendament i les persones que hi conviuen.

Arrendatari

Llogater, persona que signa el contracte d'arrendament i ocupa l'habitatge llogat.

Arres

Diners que equivalen a una part del preu de l'habitatge i que el futur comprador lliura al venedor com a garantia que el comprarà en un període de temps determinat. Si s'exhaureix el termini, el comprador perd les arres. Si el venedor no respecta el període acordat i ven l'habitatge a una altra persona, ha de pagar el doble a qui havia lliurat les arres. Si l'operació es tanca, les arres es consideren un pagament a compte.

Assegurança d'amortització

Dissenyada per als titulars de préstecs hipotecaris; en garanteix l'amortització en cas de mort o invalidesa del titular o els titulars. No és obligatori contractar-la, però és convenient fer-ho quan es formalitza un préstec hipotecari.

Assegurança d'incendis

És obligatori contractar-la sobre l'habitatge objecte d'un préstec, d'acord amb la legislació vigent. A l'hora d'obtenir el crèdit hipotecari, de fet, es facilita una assegurança d'incendis a mida, i el nou habitatge queda cobert en cas d'incendi, caiguda de llamp, explosió, desembargament, mesures adoptades per l'autoritat, riscs extraordinaris i catàstrofes…

Assegurança de caució

Garanteix el cobrament de l'import pactat en el contracte de lloguer durant el temps que s'hagi estipulat en el contracte de l'assegurança.

Assegurança multirisc

Garanteix el cobrament dels desperfectes que afecten un habitatge.

Autopromotor

Persona que es construeix un habitatge perquè és propietari d'un solar d'ús residencial. Ha de complir alguns requisits: contractar un arquitecte que redacti el projecte tècnic i dirigeixi l'obra; sol·licitar una llicència d'obres a l'Ajuntament; pagar els impostos corresponents; signar un contracte d'obres en què s'incloguin terminis, materials i preus amb un contractista; signar, davant de notari, l'escriptura d'obra nova al final de la construcció; i, finalment, inscriure l'habitatge en el Registre de la Propietat.

Autorització

Document en què el propietari autoritza el llogater a fer obres a l'interior de l'habitatge.

Aval

Garantia d'una tercera persona que assegura el pagament del préstec en cas que no ho faci el titular. És una garantia personal, lligada a la relació personal de l'avalador amb el titular del préstec. Si és un lloguer, el propietari pot demanar l’aval a més de la fiança.

Tancar glossari

Les oficines de l’habitatge només atenen presencialment amb cita prèvia, així que consulteu aquí el servei “Habitatge et truca” per rebre l’atenció personalitzada més adequada. També, si necessiteu atenció sobre drets energètics demaneu cita prèvia amb un punt d’assessorament energètic (PAE) clicant aquí D’altra banda, si viviu en un habitatge públic de l'IMHAB podeu consultar les vies de contacte, gestió i tramitació aquí.

Fitxa de l’ajut

Estat: ACTIU

Destinataris: Entitats sense ànim de lucre que són propietàries o titulars d’un habitatge que hagin posat a disposició de la Mesa d’Emergència de Barcelona o del Servei ‘Primer la Llar’.

Administració que atorga lajut: Consorci de l’Habitatge de Barcelona.

Subvenció per destinar habitatges del parc privat a famílies en situació d’emergència habitacional 

El Consorci de l’Habitatge de Barcelona ha obert la convocatòria de subvencions destinades a entitats gestores d’habitatges del mercat privat per acollir persones en situació d’emergència econòmica i social, i en risc d’exclusió residencial. 

Aquests ajuts substitueixen els antics convenis amb les entitats i el seu objectiu és donar un impuls i augmentar el nombre d’habitatges socials a la ciutat per oferir una solució a la ciutadania que no té accés a un habitatge digne o que està en risc de perdre’l.

Què necessites saber per sol·licitar aquest ajut?

En aquests desplegables podràs trobar els requisits i els passos a seguir per sol·licitar aquest ajut.

Beneficiaris

Entitats sense ànim de lucre propietàries o titulars d’un contracte de cessió o similar, com a entitat titular del dret d’ús, d’un habitatge situat a la ciutat de Barcelona que posin o hagin posat a disposició de la Mesa d’Emergències de Barcelona o del Servei ‘Primer la Llar’ del Programa Municipal d’Atenció a persones en situació de sensellarisme.

Requisits

  • Ser propietari o titular d’un contracte de cessió o similar, com a entitat titular del dret d’ús, d’un habitatge.
  • No pagar un cànon o renda per la cessió de l’ús mensual de l’habitatge superior als imports fixats a la Base reguladora 7.
  • Haver cedit l’ús de l’habitatge mitjançant un contracte subjecte a l’article 3.2 de la Llei 29/1994, de 24 de novembre, d’Arrendaments urbans, o haver manifestat la voluntat de cedir-lo mitjançant la declaració responsable, per destinar-lo a satisfer la necessitat d’habitatge de forma temporal en exercici d’una activitat assistencial.
  • Tenir domiciliat el cobrament de la subvenció en una entitat financera.
  • No estar sotmès a cap dels supòsits de prohibició pel fet de ser entitat beneficiària de subvencions de conformitat amb l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i, en el seu cas, no haver estat objecte d’un procediment de revocació d’algun dels ajuts que estableix el Reial decret 42/2022, de 18 de gener, o el Pla estatal d’habitatge anterior, per incompliment o causa imputable a la persona sol·licitant.
  • Trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l’Estat, la Generalitat de Catalunya així com les obligacions amb la Seguretat Social.
  • Estar al corrent de pagament d’obligacions per reintegrament de subvencions.
  • Complir amb la resta de requisits per ser beneficiari d’una subvenció establerts per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovada per Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre.

Modalitats de subvenció

Les subvencions objecte d’aquestes bases reguladores es concedeixen per concurrència pública no competitiva i s’atorguen a l’entitat beneficiària per cada habitatge indicat al model normalitzat de relació d’habitatges que compleixin els requisits d’aquestes Bases.

Aquestes subvencions tenen per objecte atendre algun dels supòsits següents:

  • Habitatges que es posin o s’hagin posat a disposició de la Mesa d’Emergència per a la seva adjudicació a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i que siguin designades per la Mesa d’Emergència de Barcelona.
  • Habitatges destinats a abordar el sensellarisme adjudicats mitjançant el Servei ‘Primer la Llar’ pel Departament de Serveis i programes d’allotjament individual (DSPAI) a proposta dels serveis del Programa Municipal d’Atenció a persones Sense Llar de Barcelona.

En ambdues modalitats s’inclourà:

  • Una subvenció per al pagament de la diferència entre el cànon o renda dels habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial, i la renda que haurien d’abonar les unitats de convivència.
  • Una subvenció per cobrir les despeses de gestió i manteniment dels habitatges del mercat privat destinats a facilitar l’accés a l’habitatge a persones que es troben en situació d’emergència social i econòmica, i risc d’exclusió residencial. Aquesta subvenció no podrà superar els 4.000 € anuals en el cas d’habitatges de la Mesa d’Emergència i els 1.900 € en el cas d’habitatges destinats a abordar el sensellarisme.

Quantia i durada de la subvenció

Durada: 4 anys.

Es destinaran 24 milions d’euros entre el 2024 i el 2027 (6 milions d’euros cada any).

Documentació

Juntament amb la sol·licitud, cal presentar la següent documentació:

A) En relació a l’entitat sense ànim de lucre:

  • Formulari normalitzat de dades bancàries per poder realitzar el pagament de la subvenció, a nom de l’entitat sol·licitant, signada per aquesta i amb la diligència de conformitat de l’entitat bancària, o document equivalent a nom de l’entitat sol·licitant que acrediti la seva titularitat del compte bancari on rebre la subvenció.
  • Relació d’habitatges, segons model normalitzat, en la qual s’haurà d’indicar si l’habitatge ja disposa de contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial.
  • Model normalitzat de declaració responsable, signat per l’entitat sol·licitant.
  • Documentació acreditativa de ser una entitat sense ànim de lucre, constituïda legalment i inscrita en el registre corresponent.
  • Certificat de no tenir deutes amb l’Agència Tributària de l’Estat i de la Generalitat de Catalunya així com les obligacions amb la Seguretat Social.

B) En relació a cadascun dels habitatges inclosos en la relació d’habitatges:

  • Nota simple registral o escriptura pública acreditativa de la propietat de l’habitatge, si escau.
  • Contracte de cessió o similar degudament signat, si escau.
  • Contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial.
  • Cèdula d’habitabilitat vigent.
  • Informe de la Mesa d’Emergència de Barcelona segons el qual la persona titular del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial ha obtingut una resolució favorable per a l’adjudicació d’un habitatge.
  • Informe elaborat pel/per la referent de sensellarisme de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials segons el qual la persona titular del contracte d’arrendament temporal o similar amb finalitat assistencial ha obtingut una resolució favorable per a l’adjudicació d’un habitatge.

Termini de presentació

Finalitza el 30 de setembre de 2024 a les 14.30 h.

Forma de presentació

Només telemàticament.