Tanca Tanca

Glossari d’Habitatge

Aquí trobaràs informació sobre tots els temes relacionats amb l’habitatge de Barcelona

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Acord de comunitat

Acta de la reunió de la comunitat de propietaris en què s'aprova fer obres.

Acte jurídic documentat

Document de caràcter jurídic sobre el qual s'aplica un impost.

Administrador de finques

Persona encarregada d'administrar immobles, tant comunitats de propietaris com finques d'un sol propietari en règim d'arrendament.

AEDE

Ajuda estatal directa al pagament de l'entrada d'un habitatge.

Amortització

Pagament que es fa per tornar un préstec.

Amortització anticipada

Possibilitat de retornar el préstec —totalment o parcialment— abans del temps pactat. Cal saber si l'entitat de crèdit reconeix aquesta possibilitat i en quines condicions —si estableix una quantitat mínima i l'import de les comissions—.En general, s'acostuma a cobrar un percentatge sobre la quantitat amortitzada anticipadament, per compensar el crebant financer que implica l'alteració del calendari d'amortització pactat.

API

Agent de la propietat immobiliària. Professional titulat que fa de mitjancer per facilitar que les parts interessades acabin subscrivint el contracte immobiliari que se li ha encomanat, sigui d'arrendament, de compravenda o altres contractes afins. Acostuma a cobrar un percentatge sobre el preu de la venda com a contraprestació o comissió.

Arbitratge de consum

Mitjà pel qual es poden resoldre de manera no judicial els conflictes entre dues parts. Cal que aquestes, però, se sotmetin voluntàriament a l'arbitratge. Les resolucions arbitrals tenen valor judicial.

Arbitri municipal de plusvàlua

Antiga denominació de l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys.

Arrendador

Propietari, persona que lloga un pis.

Arrendament

Lloguer d'un habitatge a la persona que signa el contracte d'arrendament i les persones que hi conviuen.

Arrendatari

Llogater, persona que signa el contracte d'arrendament i ocupa l'habitatge llogat.

Arres

Diners que equivalen a una part del preu de l'habitatge i que el futur comprador lliura al venedor com a garantia que el comprarà en un període de temps determinat. Si s'exhaureix el termini, el comprador perd les arres. Si el venedor no respecta el període acordat i ven l'habitatge a una altra persona, ha de pagar el doble a qui havia lliurat les arres. Si l'operació es tanca, les arres es consideren un pagament a compte.

Assegurança d'amortització

Dissenyada per als titulars de préstecs hipotecaris; en garanteix l'amortització en cas de mort o invalidesa del titular o els titulars. No és obligatori contractar-la, però és convenient fer-ho quan es formalitza un préstec hipotecari.

Assegurança d'incendis

És obligatori contractar-la sobre l'habitatge objecte d'un préstec, d'acord amb la legislació vigent. A l'hora d'obtenir el crèdit hipotecari, de fet, es facilita una assegurança d'incendis a mida, i el nou habitatge queda cobert en cas d'incendi, caiguda de llamp, explosió, desembargament, mesures adoptades per l'autoritat, riscs extraordinaris i catàstrofes…

Assegurança de caució

Garanteix el cobrament de l'import pactat en el contracte de lloguer durant el temps que s'hagi estipulat en el contracte de l'assegurança.

Assegurança multirisc

Garanteix el cobrament dels desperfectes que afecten un habitatge.

Autopromotor

Persona que es construeix un habitatge perquè és propietari d'un solar d'ús residencial. Ha de complir alguns requisits: contractar un arquitecte que redacti el projecte tècnic i dirigeixi l'obra; sol·licitar una llicència d'obres a l'Ajuntament; pagar els impostos corresponents; signar un contracte d'obres en què s'incloguin terminis, materials i preus amb un contractista; signar, davant de notari, l'escriptura d'obra nova al final de la construcció; i, finalment, inscriure l'habitatge en el Registre de la Propietat.

Autorització

Document en què el propietari autoritza el llogater a fer obres a l'interior de l'habitatge.

Aval

Garantia d'una tercera persona que assegura el pagament del préstec en cas que no ho faci el titular. És una garantia personal, lligada a la relació personal de l'avalador amb el titular del préstec. Si és un lloguer, el propietari pot demanar l’aval a més de la fiança.

Tancar glossari

Les oficines de l’habitatge només atenen presencialment amb cita prèvia, així que consulteu aquí el servei “Habitatge et truca” per rebre l’atenció personalitzada més adequada. També, si necessiteu atenció sobre drets energètics demaneu cita prèvia amb un punt d’assessorament energètic (PAE) clicant aquí D’altra banda, si viviu en un habitatge públic de l'IMHAB podeu consultar les vies de contacte, gestió i tramitació aquí.

El racisme i la xenofòbia, principals causes de discriminació dels casos atesos per l’OND

28/02/2021 - 10:14

Inclusió. L’any 2020, l’Oficina per la No Discriminació va atendre 219 casos.

L’Oficina per la No Discriminació (OND) ha presentat les dades d’atenció de l’any 2020, amb unes xifres que es mantenen respecte als anys anteriors malgrat la incidència de la pandèmia a la ciutat. El racisme i la xenofòbia, amb el 42% dels 219 casos atesos per l’oficina, són la principal causa de discriminació, seguida per l’LGTBI-fòbia (28%).

El nombre total d’atencions realitzades per l’Oficina per la No Discriminació es manté respecte als anys anteriors. De les 95 situacions recollides per racisme i xenofòbia, 42 han estat per racisme i 53 per xenofòbia. Les queixes referides per les víctimes fan referència a tractes vexatoris amb insults, menyspreu, humiliacions, amenaces o comentaris ofensius de retorn al país d’origen, a més d’agressions físiques.

A aquestes xifres cal sumar-hi l’increment de situacions de discriminació viscudes en l’àmbit de les comunitats de veïns. Aquest increment es pot haver donat com a conseqüència del confinament provocat per la pandèmia. Els serveis de l’OND han realitzat intermediacions i mediacions entre les parts, en coordinació amb els serveis de prevenció i recursos municipals.

Eines municipals per lluitar contra l’LGTBI-fòbia

L’any 2020 es van obrir 57 expedients per LGTBI-fòbia, un 28% del total dels casos recollits per l’OND, fet que confirma l’increment de casos dels darrers anys (un 16% l’any 2018 i un 22% el 2019). Davant d’aquesta situació, el consistori va impulsar un nou protocol contra l’LGTBI-fòbia, amb la coordinació i col·laboració de l’OND, el Centre LGTBI Barcelona i les entitats de defensa de drets de persones LGTBI. L’impuls del protocol està ajudant a visibilitzar els casos i a oferir un servei millor i acompanyament a les víctimes de la discriminació.

A més del racisme i la xenofòbia i de l’LGTBI-fòbia, l’OND ha atès denúncies de discriminació per qüestions de gènere (8%), salut (7%) o discapacitat (6%), entre d’altres.

La integritat moral, principal dret vulnerat

Si comprovem les dades de discriminació segons el dret que es vulnera, la integritat moral representa el 35% dels casos, en primer lloc, amb molta diferència respecte a la integritat física (15% dels casos) i la prestació de serveis (13%).

Pel que fa al darrer dels drets vulnerats destacats, el de la prestació de serveis, es manté un tipus de situacions que ja es va detectar el 2019, el de la restricció o denegació d’accés a diferents serveis d’entitats bancàries per raó d’origen o nacionalitat de la persona sol·licitant.

L’OND, una garantia d’atenció integral

L’Oficina per la No Discriminació ofereix una atenció completa per fer front a les discriminacions, denunciar-les i acompanyar les víctimes. L’any 2020 es van realitzar 194 assessoraments i atencions jurídiques, 73 atencions psicosocials i, en 172 ocasions, es van realitzar accions d’orientació, suport i empoderament. En 13 ocasions es van dur a terme mediacions amb l’objectiu que l’agent discriminador reparés el dany causat.