Tanca Tanca

Glossari d’Habitatge

Aquí trobaràs informació sobre tots els temes relacionats amb l’habitatge de Barcelona

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Acord de comunitat

Acta de la reunió de la comunitat de propietaris en què s'aprova fer obres.

Acte jurídic documentat

Document de caràcter jurídic sobre el qual s'aplica un impost.

Administrador de finques

Persona encarregada d'administrar immobles, tant comunitats de propietaris com finques d'un sol propietari en règim d'arrendament.

AEDE

Ajuda estatal directa al pagament de l'entrada d'un habitatge.

Amortització

Pagament que es fa per tornar un préstec.

Amortització anticipada

Possibilitat de retornar el préstec —totalment o parcialment— abans del temps pactat. Cal saber si l'entitat de crèdit reconeix aquesta possibilitat i en quines condicions —si estableix una quantitat mínima i l'import de les comissions—.En general, s'acostuma a cobrar un percentatge sobre la quantitat amortitzada anticipadament, per compensar el crebant financer que implica l'alteració del calendari d'amortització pactat.

API

Agent de la propietat immobiliària. Professional titulat que fa de mitjancer per facilitar que les parts interessades acabin subscrivint el contracte immobiliari que se li ha encomanat, sigui d'arrendament, de compravenda o altres contractes afins. Acostuma a cobrar un percentatge sobre el preu de la venda com a contraprestació o comissió.

Arbitratge de consum

Mitjà pel qual es poden resoldre de manera no judicial els conflictes entre dues parts. Cal que aquestes, però, se sotmetin voluntàriament a l'arbitratge. Les resolucions arbitrals tenen valor judicial.

Arbitri municipal de plusvàlua

Antiga denominació de l'impost sobre l'increment del valor dels terrenys.

Arrendador

Propietari, persona que lloga un pis.

Arrendament

Lloguer d'un habitatge a la persona que signa el contracte d'arrendament i les persones que hi conviuen.

Arrendatari

Llogater, persona que signa el contracte d'arrendament i ocupa l'habitatge llogat.

Arres

Diners que equivalen a una part del preu de l'habitatge i que el futur comprador lliura al venedor com a garantia que el comprarà en un període de temps determinat. Si s'exhaureix el termini, el comprador perd les arres. Si el venedor no respecta el període acordat i ven l'habitatge a una altra persona, ha de pagar el doble a qui havia lliurat les arres. Si l'operació es tanca, les arres es consideren un pagament a compte.

Assegurança d'amortització

Dissenyada per als titulars de préstecs hipotecaris; en garanteix l'amortització en cas de mort o invalidesa del titular o els titulars. No és obligatori contractar-la, però és convenient fer-ho quan es formalitza un préstec hipotecari.

Assegurança d'incendis

És obligatori contractar-la sobre l'habitatge objecte d'un préstec, d'acord amb la legislació vigent. A l'hora d'obtenir el crèdit hipotecari, de fet, es facilita una assegurança d'incendis a mida, i el nou habitatge queda cobert en cas d'incendi, caiguda de llamp, explosió, desembargament, mesures adoptades per l'autoritat, riscs extraordinaris i catàstrofes…

Assegurança de caució

Garanteix el cobrament de l'import pactat en el contracte de lloguer durant el temps que s'hagi estipulat en el contracte de l'assegurança.

Assegurança multirisc

Garanteix el cobrament dels desperfectes que afecten un habitatge.

Autopromotor

Persona que es construeix un habitatge perquè és propietari d'un solar d'ús residencial. Ha de complir alguns requisits: contractar un arquitecte que redacti el projecte tècnic i dirigeixi l'obra; sol·licitar una llicència d'obres a l'Ajuntament; pagar els impostos corresponents; signar un contracte d'obres en què s'incloguin terminis, materials i preus amb un contractista; signar, davant de notari, l'escriptura d'obra nova al final de la construcció; i, finalment, inscriure l'habitatge en el Registre de la Propietat.

Autorització

Document en què el propietari autoritza el llogater a fer obres a l'interior de l'habitatge.

Aval

Garantia d'una tercera persona que assegura el pagament del préstec en cas que no ho faci el titular. És una garantia personal, lligada a la relació personal de l'avalador amb el titular del préstec. Si és un lloguer, el propietari pot demanar l’aval a més de la fiança.

Tancar glossari

Les oficines de l’habitatge només atenen presencialment amb cita prèvia, així que consulteu aquí el servei “Habitatge et truca” per rebre l’atenció personalitzada més adequada. També, si necessiteu atenció sobre drets energètics demaneu cita prèvia amb un punt d’assessorament energètic (PAE) clicant aquí D’altra banda, si viviu en un habitatge públic de l'IMHAB podeu consultar les vies de contacte, gestió i tramitació aquí.

Tornar

Amb motiu de l’exposició que el CCCB dedica a Agnès Varda (del 18 de juliol al 8 de desembre), hem preparat una selecció de quatre pel·lícules que dialoguen amb la vida, l’obra i el pensament de la cineasta, i que podeu visionar de manera presencial a l'Arxiu Xcèntric. L'entrada és gratuïta i us recomanem reservar plaça prèviament.

L’Arxiu Xcèntric és l'arxiu de cinema experimental del CCCB. Un punt de trobada per al visionat i la interpretació d’un cinema essencial, amb més de 1.000 pel·lícules d’autors destacats. Disposa de sala de projecció amb capacitat per a deu persones i una zona per a consultes individuals. Ofereix seleccions temàtiques com aquest programa entorn de la cineasta francesa.

Programa «Variacions Varda»

El mar peinó a la orilla , Valentina Alvarado Matos, Espanya, 2019, 5’

Tal i coms ens recorda Les Plages d’Agnès (2008), l’obra (i la vida) d’Agnès Varda comença i acaba al mar. Des de les platges de Sète (el poblet de pescadors que ambienta La Pointe courte (1955), el seu primer film) fins als molls de Le Havre de Visage Villages (2017), passant per l’experimentació amb el format instal·lació amb Bord de Mer, l’experiència vital i cinematogràfica de Varda ha resseguit la vora del mar. A El mar peinó a la orilla, una pinzellada pot fer aparèixer el Sol durant un dia ennuvolat i l’aigua de les onades pot esvair el seu propi retrat. Valentina Alvarado Matos proposa una intervenció lúdica de l’espai geogràfic i fílmic on pintura, cinema i elements naturals juguen entre ells tot alterant-se mútuament.

Histoire de ma vie racontée par mes photographies , Boris Lehman, Bèlgica, 2002, 210’ (Fragment: 185’ a 205’)

(Auto)retratista empedreït, Boris Lehman va reunir una col·lecció de milers de fotografies de familiars, amics i col·laboradors al llarg de la seva vida. En aquesta pel·lícula es reuneix amb alguns dels protagonistes d’aquestes fotografies i deixa que siguin ells qui el retratin amb les seves paraules. Al fragment seleccionat, la seqüència final del film, la immolació de la imatge del cineasta i un fragment de El Temps retrobat alliberen un flux de consciència fotogràfic que presenta indistintament retrats del mateix Lehman, dels seus amics, dels seus familiars, de col·laboradors, alguns anònims i altres de ben coneguts (com Chantal Akerman, Samuel Fuller, Jonas Mekas o Pedro Almodóvar).

L’Automne , Marcel Hanoun, França, 1972, 75’

Tot i que generacionalment se l’acostuma a emparentar amb el grup de cineastes de la Nouvelle Vague, Varda sempre va ser un vers lliure dins l’ecosistema cinematogràfic francès, influint-lo i sent influïda a parts iguals però mantenint sempre la seva autonomia. Un cas similar, però menys conegut és el de Marcel Hanoun. Hanoun va fonamentar la seva pràctica cinematogràfica en una posada en crisis i revisió dels elements que conformen el llenguatge fílmic com són el pla, el muntatge o la (de)sincronia so-imatge amb pel·lícules sempre situades a mig camí entre la ficció, el documental i el tractat cinematogràfic. L ’Automne (l’última pel·lícula de la seva tetralogia dedicada a les estacions de l’any) presenta un director de cinema i la seva muntadora en un únic espai: la sala de muntatge. Un film minimalista (aquí l’etiqueta és més justa que mai) sobre el fet de mirar i de fer mirar com a gest fonamental del cine.

My Tears Are Dry , Laida Lertxundi, Estats Units, 2009, 4’

A finals dels anys seixanta, Agnès Varda va viure temporalment a Califòrnia, on va descobrir un ambient polític, artístic i cultural que emergia més enllà de la maquinària de Hollywood i que va retratar en pel·lícules com Black Panthers (1970), sobre les protestes en contra de l’empresonament de Huey P. Newton;  Lion Loves (... and lies) (1969), sobre l’escena d’art underground americà, o Mur murs (1981), sobre la comunitat “chicana” de Los Angeles i els seus murals. Bona part del cinema de Laida Lertxundi també evoca les imatges, els sons i, sobretot, la llum d’aquests espais geogràfics i sentimentals californians. A My Tears Are Dry, un homenatge a All My Life de Bruce Baillie, la cançó homònima de Hoagy Lands uneix dues dones, una guitarra i un radiocasset amb el cel sempre assolellat de Los Angeles.

Horaris

Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

Adreça:
C Montalegre, 5
District:
Ciutat Vella
Barri:
el Raval
Població:
Barcelona
On
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Quan
Des de 18/07/2024 al 08/12/2024

Telèfon

Tel.:
933064100