L’Ajuntament proporciona serveis de mediació en el lloguer i assessorament hipotecari a persones amb dificultats econòmiques que estiguin en risc de perdre l’habitatge.
Prevenció per evitar la pèrdua de l’habitatge
Serveis municipals que protegeixen la ciutadania
L’Ajuntament de Barcelona considera la prevenció com a l’eina més efectiva per evitar situacions de risc que puguin derivar en la pèrdua de l’habitatge. Per aquest motiu facilita a la ciutadania serveis de mediació en el lloguer i assessorament hipotecari, que permeten arribar a punts de consens entre les persones o entitats propietàries i les residents amb l’objectiu d’evitar processos judicials i situacions traumàtiques.
D’una banda, la mediació en el lloguer es desenvolupa entre el propietari (arrendador) i l’inquilí (arrendatari) en aquells casos en què, per dificultats econòmiques (impagament, deute, demanda, etc.), l’arrendatari s’exposa a un desnonament, o és víctima d’assetjament immobiliari, entre altres situacions. L’objectiu és arribar a un acord que permeti a l’inquilí conservar la seva llar i, si és necessari, fer front als deutes pendents i prevenir un endeutament futur.
D’altra banda, el servei d’assessorament hipotecari es fa a través de l’Ofideute, un servei d’informació que propicia la resolució de conflictes entre la ciutadania i les entitats financeres. L’objectiu és evitar les vies de recuperació del deute agressives i el risc de desnonament.
Si tens dificultats econòmiques per pagar el lloguer o les quotes de la hipoteca, pots adreçar-te a qualsevol de les Oficines de l’Habitatge per sol·licitar informació i ajuda.
Enllaços relacionats
Vols saber-ne més?
En aquests desplegables trobaràs explicacions sobre aquests serveis, però recorda que la millor manera d’informar-te és demanar cita a les Oficines de l’Habitatge.
A qui va dirigit?
- Famílies hipotecades propietàries d’un únic habitatge que utilitzen com a habitatge principal.
- Persones avaladores de préstecs amb garantia hipotecària que, per motiu d’impagament, estiguin en risc de perdre l’habitatge principals
- Persones consumidores, avaladors i tercers hipotecants, en els casos següents:
- Quan detectin qualsevol clàusula o pràctica abusiva en el contracte del préstec o crèdit hipotecari.
- Quan es trobin amb dificultats per pagar el préstec o crèdit hipotecari, o prevegin que no en podran fer efectius els pagaments en el futur.
- Quan hagin rebut la notificació d'inici d'un procediment d'execució hipotecària de l'habitatge habitual com a conseqüència de l'incompliment del deutor.
- Persones en risc de perdre l'habitatge habitual de lloguer. Aquestes persones poden adreçar-se a qualsevol Oficina de l’Habitatge, on el personal tècnic en valorarà el cas i procedirà, si escau, a elaborar un expedient per a la Mesa d’Adjudicació d’Habitatges per Emergència Social.
Finalitat
L’objectiu de la mediació en el lloguer és arribar a un acord entre llogaters i propietaris per fer front als deutes pendents i evitar un possible desnonament. El procés de mediació es desenvolupa entre el propietari (arrendador) i l’inquilí (arrendatari).
El servei Ofideute ofereix assessorament hipotecari per resoldre conflictes entre arrendataris i entitats financeres. Si vius en un habitatge que és propietat d’un banc i tens dificultats econòmiques, Ofideute ofereix informació i mediació per evitar el risc de desnonament.
On t’has d’adreçar?
Les Oficines de l’Habitatge disposen d’un servei d’informació i assessorament personalitzat gratuït per a tots els ciutadans de Barcelona.
Per entrevistar-se amb un advocat del servei jurídic, cal sol·licitar cita prèvia de manera presencial en qualsevol Oficina de l’Habitatge. Si escau, s’indicarà la documentació que caldrà presentar a la cita.