Es duplica en un any el nombre de persones ateses als Punts d’Assessorament Energètic

09/08/2018 - 13:51

Drets energètics. Aquests punts d’atenció a la ciutadania han atès prop de 10.000 persones al llarg dels primers sis mesos del 2018, més que durant tot el 2017

Els Punts d’Assessorament Energètic (PAE) s’han consolidat com un servei essencial en la defensa dels drets energètics de la ciutadania. Aquestes oficines, creades a principis de l’any 2017, han atès prop de 10.000 persones al llarg dels primers sis mesos del 2018, més que durant tot l’any passat, quan van atendre 8.600 persones. Així, entre els mesos de gener i juny d’enguany s’ha duplicat el nombre de persones ateses en el mateix període del 2017.

Aquestes dades revelen la importància que ha adquirit el servei durant el seu segon any de vida. Els PAE, situats als deu districtes de Barcelona, ofereixen informació, assessorament i atenció per combatre els problemes relacionats amb la pobresa energètica, garantir l’accés de la població als subministraments bàsics i millorar l’eficiència de les llars de la ciutat.

Quins són els motius que expliquen aquest creixement? Patrici Hernández, cap del departament per a la Cobertura de les Necessitats Bàsiques de l’Institut Municipal de Serveis Socials, considera que “s’han fet diverses campanyes de comunicació que han tingut una repercussió important”.

Així mateix, assegura que les persones ateses han contribuït a popularitzar els PAE: “el boca-orella funciona molt bé perquè el nivell de satisfacció dels usuaris és molt elevat”. Per últim, Hernández també valora la feina que s’està duent a terme per donar a conèixer el servei a les entitats socials i els serveis d’atenció sanitària i social.

Els serveis dels PAE

Els PAE proporcionen una atenció especial a les persones que pateixen pobresa energètica. Els informen sobre els seus drets i realitzen les gestions necessàries per exercir-los: eviten que les companyies tallin els serveis de subministrament a persones en situació de vulnerabilitat econòmica, tramiten els ajuts econòmics i ofereixen assistència amb les gestions que cal fer amb les companyies.

A banda d’això, disposen també de serveis orientats a la població general. Els tècnics dels PAE ofereixen informació sobre les mesures que cal prendre per millorar l’eficiència energètica dels habitatges, orienten les persones usuàries sobre les factures i la potència, la tarifa i l’empresa subministradora més convenient en cada cas i expliquen quins passos cal seguir per generar energia a casa amb instal·lacions d’autoconsum.

Reptes del 2018

“A banda de prestar els nostres serveis, treballem per conèixer millor la realitat de la ciutat”, explica Patrici Hernández. Amb aquest objectiu, l’Ajuntament de Barcelona ha elaborat un informe per analitzar l’afectació de la pobresa energètica a la ciutat.

Una de les seves conclusions principals és que al voltant d’un 10% de la població de Barcelona es troba en una situació de pobresa energètica, és a dir, unes 150.000 persones. “Tenim molt present la necessitat de trobar les persones afectades i d’oferir-les l’atenció necessària”, afegeix el responsable municipal.

Per això, assenyala que un dels reptes més importants del servei és “identificar els col·lectius que compleixen els requisits per obtenir suport públic però no l’estan rebent”. Es tracta de col·lectius com les persones grans o les famílies monoparentals amb pocs recursos. “Estem fent un esforç per trobar-los”, conclou.

Comparteix aquest contingut