Barcelona: una ciutat solvent amb bons serveis i reptes clau

30/10/2018 - 18:54

Municipal. La 33a onada de l’Enquesta de serveis municipals indica que els bombers i les biblioteques són els serveis més valorats.

Saber l’opinió de la ciutadania és de gran utilitat per a la gestió municipal, ja que permet detectar el que funciona bé i el que cal millorar. Amb els resultats de la 33a edició de l’Enquesta de serveis municipals es percep un grau elevat de satisfacció de viure a Barcelona, plena confiança en el funcionament i la gestió municipals i una bona valoració dels serveis i equipaments. L’accés a l’habitatge i el turisme són les preocupacions principals de la ciutadania.

L’Ajuntament se situa com la institució política més ben valorada, amb la nota més alta des que es va iniciar aquesta enquesta, l’any 1985: un 6,5 sobre 10. La satisfacció de viure a Barcelona es consolida en una posició de notable alt (7,8 sobre 10), la mateixa nota de l’any passat.

El 34,8% de les persones enquestades creu que la ciutat ha millorat durant el darrer any, un 23% que està igual i un 37,9% que ha empitjorat, opinió que s’explica en part per l’excepcional situació política viscuda a Catalunya des del setembre del 2017. De cara al futur, les perspectives són positives, amb un 63,4% d’opinions optimistes.

L’habitatge, repte cabdal

L’habitatge (12,8%), que dobla la presència en l’enquesta respecte a l’any passat, es converteix en el problema que més preocupa la ciutadania i reemplaça així el turisme (10,3%), que ho era el 2017. La crisi dels preus de l’habitatge, fonamentalment pel que fa al lloguer, fa créixer aquesta preocupació, que s’accentua als barris on hi ha més risc de gentrificació (Ciutat Vella, l’Eixample, Gràcia), i majoritàriament en joves de 25 a 34 anys.

La circulació es manté en tercer lloc en la llista de preocupacions, amb un 7,4%, i creix la preocupació per la situació política (5,8%) i l’encaix de Catalunya a Espanya (5,2%), que se situa pel davant d’altres com la inseguretat o l’atur.

Nota alta per als serveis i els equipaments

Enguany s’ha incorporat el servei dels Bombers de Barcelona a la llista de 25 equipaments i serveis públics que s’avaluaven fins ara, i aquest cos de seguretat i protecció esdevé el que valoren millor les barcelonines i els barcelonins, amb un 8,3, per davant de les biblioteques (8), que fins ara ocupaven la primera posició.

Els centres cívics (7,7), el metro, els mercats municipals, les activitats culturals, el tramvia i la recollida d’escombraries, tots amb un 7,5, són uns altres serveis altament valorats. La neteja de carrers obté un 6,7, la seguretat ciutadana al barri un 6,5 i a la ciutat un 6,3. Només suspèn l’aparcament, amb un 3,9, tot i que la valoració millora notablement.

L’enquesta es basa en una mostra de 6.000 entrevistes presencials a la llar fetes entre el 3 d’abril i el 6 de juliol de 2018.

Comparteix aquest contingut